advertising
22 دی

تبلیغات

تبلیغات چیست و چه تاثیری بر توسعه کسب و کار دارد؟

مقدمه

تبلیغات چیست؟

تبلیغات ریشه در ابلاغ یک پیام دارد.

در تعریف میتوان بیان کرد، تبلیغات به معنای برقراری ارتباط با مشتری برای ارسال یک پیام در خصوص خدمات و محصولات است.

تبلیغات یا همان تبلیغ  یک تکنیک کارآمد و موثر در ساختن روشی برای  ارتباطات گرفتن بصورت حرفه ای است، که در آن اطلاعات کسب‌ وکار برای مشتریان بالقوه یا مخاطبان در دسترس قرار می‌گیرد.

جذابترین جنبه تبلیغات این است که این رد و بدل کرن اطلاعات با درگیر کردن احساسات و نیازهای مخاطب همراه است. از این رو، تبلیغات همیشه یک پای قضیه در راهبری کسب و کار است.

تبلیغات به معنای معرفی یا به اصطلاح آگهی محصولات و خدمات در رسانه‌ها با هدف ترغیب و تحریک مشتریان برای خرید است. که نقش پررنگی در موفقیت یا عدم موفقیت  سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد و در کنار فعالیتهای روابط عمومی می تواند تاثیرات عمیق تری داشته باشد.

انواع تبلیغات

خیلی‌ها این سؤال در ذهنشان بوجود می آید که که تبلیغات آنلاین یا اینترنتی بهتر است یا آفلاین؟‌ جواب این سوال کاملا به مدل کسب و کاری شما ارتباط دارد،  اگر کسب‌وکار شما سایت و شبکه اجتماعی ندارد و مشتری‌ها قرار است فقط به محلی فیزیکی برای خرید مراجعه کنند، تبلیغات محیطی و بیلبوردی مناسب است.

اما همه به‌خوبی می‌دانیم که امروزه فضای مجازی جایگاه ویژه ای برای خود در فضای کسب و کاری باز کرده است. برای اثبات این ادعا، فقط کافی است در خیابان ها، فضاهای عمومی و در جمع های خودمانی به مردم نگاه کنید، و ببینید که گوشی های هوشمند در حال حکمرانی هستند یا بهتر است بگوییم فضای مجازی است که ذهن مخاطبان را به هر سو که بخواهد هدایت میکند. حتی همان راننده‌ای در جاده هم زمانیکه گرسنه می شود، از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌ها، نزدیک‌ترین و محبوبترین رستوران ها را انتخاب میکند.

من در اینجا قصد ندارم فضای ذهنی شما را از تبلغایت آفلاین دور کرده و تاثیرات آن را نادیده بگیرم، ولی با یک نگاه کلی می توان به این قضیه پی برد که  تبلیغات اینترنی گامی فراتر از تنها یک تبلیغ صرف را نشان دادن گذاشته و مخاطب را خیلی بیشتر درگیر می‌کند، کمااینکه ویژگی های دیگری مثل  قابل اندازه‌گیری  بودن، دریافت فیدبک سریع و محدود نبودن به منطقه ی جغرافیایی خاص در یک رسانه بزرگ‌تر از خاصیتهای استفاده از فضای مجازی است.

اما با توجه به اینکه در هر کسب و کار با درنظر گرفتن میزان بودجه و استراتژی های تبلیغاتی خاص می توانیم از هر دو نوع تبلیغات آفلاین و آنلاین استفاده کنیم ، انواع آنها را نام برده و توضیحاتی در رابطه با هر کدام ار آنها خواهم داد.

انواع تبلیغات آفلاین:

1. تبلیغات چاپی

تبلیغات چاپی به پوسترها، کارت پستال ها، بولتن ها، بروشورها و سایر آگهی های چاپی فیزیکی مربوط می شود. همچنین آگهی های روزنامه و مجله را نیز شامل می شود. نحوه طراحی و تحلیل تبلیغات چاپی طی سال‌های اخیر تغییر کرده، اما تبلیغات چاپی یک رسانه ثابت تبلیغاتی بوده است. با توجه به اینکه برخلاف رسانه های دیجیتال، تبلیغات چاپی را نمی توان با وضوح پیگیری و تحلیل کرد اما به احتمال خیلی زیاد در آینده هم شاهد این نوع از تبلیغات خواهیم بود.

البته روش هایی برای انجام این کار وجود دارد که Hubspot به آنها پرداخته است. اما نمی توان به اندازه کمپین های دیجیتال، میزان بازگشت وجه و سود را به طور دقیق تحلیل و محاسبه کرد.

2. بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل عمومی

بیلبوردها با مقیاس بزرگتر، شکلی دیگر از همان تبلیغات چاپی هستند، همچنین با توجه به اندازه، طراحی، جای‌گذاری و هزینه آگهی های حمل و نقل عمومی و بیلبوردها، اختلاف گسترده ای با رقیب های چاپی خود دارند.

به عنوان مثال، بیلبوردها با کلمات اندک یا بدون کلمه طراحی می شوند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان ممکن پیام خود را به بیننده داخل ماشین یا قطار برسانند. همچنین این کمپین ها برای افزایش آگاهی برند نیز تاثیر خوبی دارند. بنابراین این کمپین ها معمولا شامل نام برند، شماره تلفن یا آدرس وب سایت هستند.

3. آگهی های تلویزیونی یا همان پیام های بازرگانی

تقریبا همه ما با این نوع تبلیغات تلویزیونی آشنا هستیم. ویدیوهایی کوتاه که شرکت‌ها و سازمان‌ها قصد دارند با استفاده از آن مخاطبین شبکه  های مختلف تلویزیونی را جذب کنند. آگهی های بازرگانی از زمان اختراع تلویزیون وجود داشته اند و تا امروز تغییرات زیادی را تجربه کرده اند. این نوع از تبلیغات مخاطبین بسیاری دارد و ممکن است میلیون ها نفر آنها را مشاهده کرده و حس و تجربه کاملا متفاوتی  را نسبت به مدل چاپی، بیلبورد و حمل و نقل در بیننده ایجاد میکنند.

نکته ی دیگری که در این نوع تبلیغات مهم است و باید به آن توجه کنید، این است که آگهی های بازرگانی یکی از گران ترین انواع تبلیغات هستند. علاوه بر آن، مخاطبین عموما از آنها اجتناب می‌کنند.

4. انواع تبلیغات رادیویی

آگهی های رادیویی به تبلیغات گفتاری گفته می شود که بین موسیقی ها و سایر برنامه ها به گوش مخاطبان میرسد گفته می شود. جالب است بدانید که این روش به سال 1920 میلادی (1299 شمسی) بازمی‌گردد.

آگهی های رادیویی به ویژه برای تبلیغات محلی و منطقه ای بسیار قدرتمند است. اما امروزه پادکست به ویژه برای مخاطبان خاص موثرتر شناخته می شود.

5. تبلیغات چریکی

این یکی از انواع روش های تبلیغاتی است که می‌تواند بیشترین تاثیر را روی مخاطبین بگذارد. البته این نوع تبلیغات در سطح جهان رایج بوده و در ایران نمونه ای از آن دیده نشده است. تبلیغات چریکی – یکی از جذاب ترین انواع مختلف تبلیغات جهان در سال 2022 خواهد بود.

6. انواع تبلیغات محیطی

انواع تبلیغاتی در زندگی ما نفوذ کرده اند، عموما آگهی ها خسته کننده هستند، اما برخی از تبلیغات محیطی می‌توانند حال و هوای افراد را تغییر دهند. همانطور که می‌دانید محیط ما پر از آگهی های مختلف است که برای رشد کسب و کار طراحی شده اند. اما تبلیغی می‌تواند تاثیر گذار باشد که از طراحی و خلاقیت بالایی بهره مند باشد.

ذخیره کاغذ – ذخیره جهان

در این تبلیغ خلاقانه، دستمال ها در یک فضای متفاوت و در قالب طبیعت جهان قرار گرفته اند. این آگهی اشاره به حفاظت از درختان و محیط زیست دارد.

7. تبلیغات تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از انواع تبلیغات مستقیم است که شرکت ها می توانند با تماس مستقیم، محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کند. این روش می‌تواند برای کسب و کارهای نوپا موثر بوده و آگاهی بیشتری از برند آنها ایجاد کند.

همچنین استفاده از تبلیغات تلفنی برای شرکت های بزرگ تر نیز ، گاهیباعث افزایش اعتبار آنها  خواهد شد. تفاوتی ندارد که محصول یا خدمات شما چیست؛  مهم این است که این روش فروش تقریبا برای هر شرکتی قابل اجرا است. شما می‌توانید با اجرای این کمپین، اهداف مورد نظرتان را اجرایی کرده و  به صورت مستقیم با مشتریان احتمالی خود ارتباط برقرار کنید. البته موضوعی که همیشه به آن اشاره می‌شود، آزار دهنده بودن این روش است. هرچقدر هم از آن تعریف کنند، باعث نمی‌شود مردم به سادگی از آن استقبال کنند.

تبلیغات آنلاین:

 تبلیغات آنلاین شامل هر فعالیتی با استفاده از  اینترنت برای ایجاد آگاهی، علاقه یا انجام فعالیتی درباره محصولات و خدمات مشخص می شود. در واقع در تبلیغات آنلاین سعی بر این است که پیام را به مخاطب مورد نظر برسانیم تا درباره محصول یا خدمت ما آگاه شده و یا فعالیتی را انجام دهد، که این ارسال پیام یا از طریق اینترنت است .

اگر بخواهم در رابطه با مزایای تبلیغات آنلان نبست به سایر انواع آگهی ها اشاره کنم، مقرون به صرفه بودن، قابلیت اندازه گیری و گزارش گیری، شخصی سازی کردن و دریافت سرنخ های جدید را میتوانم نام ببرم.

  • تبلیغات نمایشی (Display Ads)

با سابقه‌ترین نوع تبلیغات آنلاین، تبلیغات نمایشی است. مصداق این نوع از تبلیغات را معمولاً در بنرهایی اطراف سایت‌ها در بخش صفحات اصلی یا داخلی آن و میان مطالب می‌بینید. همچنین در برخی اپلیکیشن‌ها و بازی های موبایل نیز بنرهایی تبلیغاتی وجود دارند. این بنرها بسته به جایگاهی که در سایت‌ها ونرم افزارهای پربازدید ممکن است قرار بگیرند اندازه‌های مختلفی داشته و همچنین حالت‌های طراحی متفاوتی را نیز می‌توانند به خود بگیرند.

بنرهای ثابت یا بنرهای متحرک (GIF) و یا بنرهای انیمیشن (HTML5) سه دسته اصلی این نوع بنرها هستند. در بنرهای ثابت تنها یک تصویر می‌بینید، در بنرهای متحرک می‌توانید چندین تصویر و یا نوشته به فرمت GIF را نمایش داد.

در این نوع از تبلیغات نمایشی، تبلیغ­‌دهنده می‌­تواند در ازای تعداد نمایشی که توسط کاربران انجام شده پول آن را پرداخت کند.

  • تبلیغات کلیکی (Cost Per Click)

در این نوع از تبلیغات آنلاین شما به ازای تعداد کلیکی که روی URL مورد نظر خود دریافت کرده‌اید هزینه پرداخت خواهید کرد. بسیاری از کمپین‌هایی که به صورت پرداخت در ازای نمایش هستند می­توانند کلیکی محسوب شوند.  

  • تبلیغات همسان (Native Ads)

به مرور به دلیل زیاد شدن تبلیغات نمایشی در بسیاری از سایت‌ها و ایجاد مزاحمت نسبی برای خواننده مطالب سایت ناشر، سبک جدیدی از تبلیغات اینترنتی ارائه شد که در آن تبلیغ‌ها به صورت همسان و همشکل با قالب صفحه سایت درآمدند تا مخاطبان بتوانند بهتر مطالب مورد نظرخود را  پیدا کرده و مطالعه کنند و در صورت نیاز و خواست خود روی تبلیغی که از نظر خودشان جذاب است کلیک کنند. در این نوع از تبلیغات نیز، شما می‌تواند در ازای هر کلیک پرداخت انجام دهد.

  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

از آنجاییکه بخشی قابل توجه از زمان افراد در شبکه های اجتماعی صرف می شود و با توجه به اینکه نسل جدید دیدگاهی متفاوت از حضور در این کانالها را رقم زده است، موج عظیمی از روشهای تبلیغاتی را در این فضاها شاهد هستیم.  اولین  و ساده ترین مدل حضور و اطلاع رسانی در رابطه با محصولات  و خدمات در این کانالها این است که شما یک پیج برای شرکت یا فروشگاه یا کسب‌وکار خود داشته باشید و تبلیغات خود را در آن پیج قرار دهید.

پس از آن می توان از موارد دیگیری مثل  اینفلوئنسرهای حوزه ی مربوط به کسب وکار خود استفاده کنید. این روزها مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت رواج پیدا کرده‌‌ است. در این روش به کمک افراد محبوب مثل هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های مشهور و… که مردم آن‌ها را دوست دارند و دنبال می‌کنند، پیام تبلیغاتی خود را به مردم می‌رسانید. نکته ی حائز اهمیت در این نوع از تبلیغات انتخاب درست و هوشمندانه اینفلوئنسر است که باید بر اساس معیارها، چارچوبهای برند و استراتژی بازاریابی صورت پذیرد.

و در نهایت به اشتراک گذاشتن محتوای شما در پیج های تبلیغاتی است. به این صورت که با استفاده از انتشار محتوای مربوط به کسب و کار شما در پیج هایی که بصورت تخصصی و مترمکز روی تبلبغات کار میکنند صورت می پذیرد. در این زمان نیز باید به این موضوع توجه داشت که انتخاب پیج تبلیغاتی مورد نظر نیز می بایست در حوزه های مربوط به کسب و کار شما انجام شود.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی:

افراد زیادی هستند که بازاریابی و تبلیغات را جدا از هم نمیدانند و از هر دو کلمه به یک منظور استفاده میکنند. با توجه به اینکه هر دو با اهمیت و اساسی هستند و تاثیر بالایی بر موفقیت تجارت دارند اما مفاهیم متفاوتی را در خود دارند. شناخت صحیح تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری صحیح هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر گذار خواهد بود.

تبلیغات در عمل بعنوان بخشی از فرآیند بازاریابی عمل می کند و مستقل از آن نخواهد بود. وظیفه تبلیغات معرفی بخشی خاص از خدمات شما است و به معنی تعیین استراتژی های لازم برای نحوه معرفی، زمان و مکان معرفی محصولات است.

برای مثال تعیین نحوه تبلیغات شما در میان گزینه هایی مانند روزنامه ها، سایتهای اینترنتی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون برعهده بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل قرار گرفتن این تبلیغات را نیز شامل میشود. تبلیغات پرهزینه ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اگر بخواهیم بازاریابی را به بخشهای مختلفی تقیسم بندی کرده و با دیدگاه متمرکزتری بررسی کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین استراتژی فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • تبلیغات

با توجه به این مهم که تبلیغات تنها بخشی از فرایند بازاریابی است  باید درنظر داشته باشید که برای دست یابی به بیشترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی لازم است. فرآیند بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه بوده و میزان بازدهی آن در بلند مدت قابل اندازه گیری است. در صورتیکه تبلیغات در یک بازه ی زمانی کوتاه و مشخص نتایج خود را نشان خواهد داد. از جمله موارد دیگری که میتواند تاثیرات تبلیغات و بازاریابی را بیشتر کند، روابط عمومی است.

مناسب ترین روشهای تبلیغاتی

در مورد تبلیغات، روش های خوب، نکات و ترفندهای زیادی وجود دارد اما این فرایندی  است که طی سال ها تغییر کرده  و با ظهور تبلیغات مدرن و رسانه های جدید، شکل و شمایلی نوین به خود گرفته است.

در رابطه با روش درست تبلیغات در بازاریابی می بایست به جنبه های متفاوتی از این فرایند دقت کرد، از جمله مهم ترین مواردی که می بایست در طول روند تبلیغات به آن توجه داشته باشیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درگیر کردن  احساسات مخاطب: مطالعات نشان می دهد که افراد برای تصمیم گیری در مورد برند، به جای اطلاعات و اعداد و ارقام، بیشتر به احساسات متکی هستند. پاسخ های عاطفی به تبلیغات بیش از محتوای واقعی تبلیغ  اثرگذار است. اینکه شما سعی در برانگیختن حس خوشحالی، ناراحتی، ترس یا هیجان را در مخاطب دارید؛ تعیین کننده عکس العمل او در پاسخ به پیام شماست. چیزی که باعث می شود پیام شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند.
  • ساختن تجربه ای منحصربفرد: هنگامی که مصرف کننده محصول شما را با احساس خوشحالی، موفقیت یا تحقق هدف خود مرتبط می کند و این مهم زمانی شکل میگیرد که مخاطب شما از لحظه درگیر شدن با پیام تبلیغاتی تا پایان مسیر خرید ، این حس رضایت را در درون خود داشته باشد.
  • تمرکز بر منافع به جای ویژگی ها: منفعت و ویژگی دو چیز متفاوت هستند. ویژگی ها جزئیاتی از محصول یا خدمت شماست، اما منفعت توضیح می دهد که یک فرد چرا باید محصول شما را بخرد و پس از خرید زندگی اش چگونه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. در تبلیغات باید روی منافعی که محصول شما به وجود می آورد تمرکز کنید. در واقع هزینه های گزاف تبلیغات خود را با فروشندگی کردن در رسانه هدر ندهید. یادتان باشد مشاوره درست یا اشاره به نیاز مشتریان در تبلیغات بالاترین بازدهی را خواهد داشت.
  • روایت داستان: داستان پردازی تکنیکی است که در تمام مراحل بازاریابی محتوایی نتیجه ی خوبی به همراه دارد. در واقع اگر تاکنون پیش نویس داستان کلی برندتان را تهیه نکرده اید در اولین فرصت به آن بپردازید. تحقیقات نشان می دهد داستان ها، یک برند را باورپذیرتر نشان می دهند و این کار را برای تعامل بیشتر با مخاطبان و تاثیر بیشتر بر مصرف کنندگان انجام می دهد.

من در این مقاله سعی بر این داشتم تا شما را با تعاریف و انواع تبلیغات آشنا کرده و روشهای درست تبلیغ در هر کانال یا مسیری را مورد بررسی قرار دهم. امید دارم در مقالات بعدی بتوانم مفاهیم جزئی تر و ظریف تری را در این حوزه واکاوی کرده و با شما به اشتراک بگذارم.

دیدگاه ها


  • Hi, this is a comment.
    To get started with moderating, editing, and deleting comments, please visit the Comments screen in the dashboard.
    Commenter avatars come from Gravatar.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

بایگانی‌ها

دسته‌ها